Iedereen kent de campagnes van Koning Toto en daar is ook een goede reden voor. Toto, de oudste bookmaker van Nederland, valt op met zijn ludieke reclamecampagnes die zowel een jong als ouder publiek aantrekken. We zagen onder meer Johan Derksen, Jan Boskamp en Sjaak Swart op het toneel verschijnen in de campagnes en onlangs heeft Andy van der Meijde de fakkel van Koning Toto overgenomen. 

Toto is het enige legale merk voor sportweddenschappen in Nederland. Er is een groep trouwe spelers die maar al te graag regelmatig een Totootje speelt. Deze groep is echter aan het vergrijzen. En hoewel voetbal als sport nog altijd erg populair is onder millennials, zien ze Toto eerder als het merk van hun vader. Het past eigenlijk niet in hun wereld. Millennials krijgen een kick van het spelen van FIFA, online pokerspellen of van het gokken bij andere bookmakers zoals Unibet 

Om een jonger publiek aan te trekken moest Toto onderdeel worden van hun cultuur. Als Toto echt in contact wilt komen met een nieuwe generatie millennials, moet het strijden om hun aandacht met dingen die hen aanspreken. En dit zonder de oudere Toto-spelers af te schrikken. 

Sportweddenschappen kunnen soms complex lijken en om Toto weer interessant en leuk te maken, moest er duidelijk gemaakt worden dat het niet gaat over kennis van sport of wedden, maar om het sociale aspect errond. Twee overlappende en populaire domeinen bij het jongere publiek zijn voetbal en hiphop en daar speelt Toto op in met zijn campagnes. 

Koning Toto Royston Drenthe (een voetballer die rapper werd) verwerkt zijn gokvaardigheden in zijn teksten, terwijl gouwe ouwe Johan Derksen en Foppe de Haan de oudere Toto-spelers vermaken. Momenteel luidt Andy van der Meijde het voetbalseizoen in als nieuwe Koning Toto. De commercials zien eruit als professionele muziekvideo’s, maar de boodschap van Koning Toto wordt wel overgebracht. 

Strategie 

Toto hanteert een bepaalde strategie om jongere spelers aan te trekken. Ze zijn gaan kijken naar de werelden van sportweddenschappen en (online) gokken en merkten op dat deze categorieën uitsluitend gericht zijn op de opwinding van het winnen van geld of op de vaardigheden die daarvoor nodig zijn. Hierdoor heeft Toto een individualistisch imago gekregen waardoor het minder aantrekkelijk is geworden bij het jongere publiek. 

Het was een spel dat je vooral alleen speelde. Het draaide vooral rond individualiteit, statistieken en kennis. Toen ze echter het publiek nader gingen bekijken, zagen ze dat spelers niet alleen belang hechtten aan geld en opwinding, maar ook aan socialisatie. Uit gegevens op sociale media leerden ze dat Toto een spel was dat veel besproken werd tussen vrienden online. Dit werd een belangrijk kenmerk van waarde voor het merk: de rol van het samenbrengen van vrienden boven sport. 

Opscheppen tussen vrienden is universeel en tijdloos. Van het spelen van FIFA op je console tegen je vrienden tot online rap battles, mannen houden ervan om op te scheppen. Dit sociale inzicht werd overgenomen door Toto en het gaat hand in hand met voetbal en hiphop. 

Voormalige voetballers tonen veel interesse in hiphop en jonge spelers luisteren ernaar. Vooral mannen tussen de 24 en 30 jaar oud (de doelgroep van Toto) houden zowel van de voetbal- als de hiphopcultuur. Dankzij deze combinatie is Toto onderdeel geworden van de millenniumcultuur. Voetbalkennis is verplaatst naar straatcultuur en de wereld van jou en je vrienden. Koning Toto laat zien dat het niet gaat om je kennis van sport of wedden, maar om het plezier dat je eraan beleeft samen met je vriendenEn vrienden dagen elkaar graag uit, ongeacht hun leeftijd. 

Einde aan het monopolie van de Toto 

Naast de vergrijzing van de trouwe gokkers van Toto, is de nieuwe regulering ook een krachtige drijfveer om met een radicaal andere reclamecampagne op de proppen te komen. 

Nederland gooit als één van de laatste landen van Europa de gokmarkt straks helemaal open. Dit betekent dat er een einde komt aan het monopolie van de Toto. Momenteel is de Nederlandse staat de enige die op een legale manier weddenschappen kan aanbieden, maar dit weerhoudt veel spelers er niet van om gewoon te wedden bij buitenlandse bookmakers. 

Dankzij de nieuwe regulering zullen er binnenkort heel wat buitenlandse aanbieders actief worden op de Nederlandse gokmarkt. Dit is positief omdat het enorm veel geld gaat opleveren aan extra sponsors, maar voor Toto is dit minder goed nieuws. 

Nieuwe Koning Toto 

In 2018 werd Royston Drenthe de eerste Koning Toto en sindsdien wordt er elk jaar weer uitgekeken naar de opvolger van deze bijzondere titel. 

De nieuwe Koning Toto wordt verkozen door de Nederlandse Loterij. Op 5 augustus 2020 werd ex-profvoetballer Andy van der Meijde gekozen om deze rol te vervullen. Zijn voorgangers zijn Sjaak Swart, DonnieRoyston Drenthe en Jan Boskamp.  

Andy van der Meijde speelde in het verleden voor Ajax en Everton, maar nu is hij vooral bekend als influencer, mede dankzij zijn YouTube-serie ‘Bij Andy in de auto’. 

€ 400 + 120 Gratis Spins
€ 1000 + 100 Spins
€ 300 + 150 Gratis Spins
€ 1000 + 100 Free Spins
€ 400 + 120 Gratis Spins
€ 300 + 150 Gratis Spins
€ 300 + 150 Gratis Spins
€1000 + 100 Spins
€ 400 + 120 Gratis Spins

Laatste nieuws